Fastfoodová revoluce slaví 25. výročí

Právě 20. března 1992 se v pražské Vodičkově ulici otevřel první McDonald´s v České republice. Tři roky po sametové revoluci připomínal pohled na ulici v pražském centru doby již minulé. Frontu do prvního „Mekáče“ se rozhodlo vystát více než 11 tisíc zájemců, kteří toužili ochutnat mezi prvními slavný Big Mac. Jeho cena se za 25 let téměř nezměnila, ale obliba narostla výrazně. McDonald´s je dneska s 95 restauracemi v ČR jedničkou. Poslední technologickou vychytávku, objednávky pomocí samoobslužných kiosků, má k dnešnímu dni 48 poboček.

Rychlost západu, chuť amerického burgeru a vysoké nároky, které na sebe franšízové řetězce kladou, byly do začátku 90. let pro Čechy něčím neznámým. Alternativu ke stravování v restauraci, nebo u stánku s párky v rohlíku, si ale oblíbili. McDonald’s si během let spojili nejen s pojmem fastfood, ale také například „čízem“ – nejprodávanějším burgerem v Čechách nebo Happy Mealem – dětským menu v krabičce se salátkem či hranolky a hračkou.

Češi se stali zákazníky, zaměstnanci i provozovateli fastfoodových restaurací. Během čtvrtstoletí se rozšířila síť McDonald´s na 95 restaurací po celé České republice. Systém franšíz se ujal a v rukou 19 českých podnikatelů je teď 82 % restaurací.

Tab. 1 Vývoj počtu restaurací

Nabídka se značně rozrostla

První restaurace nabízela de facto 5 verzí burgerů, hranolky, zmrzlinu s výběrem tří polev a mléčné šejky s třemi příchutěmi. Možná to bude pro někoho překvapení, ale dodnes populární jablečná taštička byla v nabídce také již od začátku. Co se týče nápojů, v původní nabídce byla Coca-Cola, Fanta, Sprite a překapávaná káva z konvičky. Během 25 let se nabídka v restauracích McDonald´s značně rozšířila. Postupem času na menu boardech přibyla také odlehčená jídla, jako jsou saláty či grilované wrapy. Velkou změnou v nabídce, kterou si lidé ve velkém oblíbili, jsou snídaně z čerstvých vajec, která jsou kupříkladu u nás pouze z českých chovů. Ty jsou dostupné do 10:30 hod. každý den. Stálou nabídku zpestřuje každých 6 týdnů prémiové menu obsahující speciální typy burgerů jako Maestro Bohemia nebo různě tematické týdny jako dnes již legendární sýrová sezóna apod.

V roce 2009 se objevil také kavárenský koncept McCafé, který zákazníkům nabízí mnoho kávových specialit společně se zákusky. V této chvíli je McCafé součástí  53 restaurací McDonald´s.

Zajímavost: Vůbec nejoblíbenější je v cheeseburger, hned za ním Big Mac. Velkou slávu ve speciálních nabídkách sklidil také vepřový McCountry. Z nasazovaných produktů mezi lidmi naopak neuspěl velký burger s dvěma plátky vepřového masa McKřen, který byl v nabídce v roce 2013.

Tab. 2 Vývoj cen ve Vodičkově ulici, cenová politika je částečně v rukou franšízantů, takže se ceny mohly měnit

Produkty se v čase odtučnili a odsolili

Řada surovin během posledních 25 let prošla odtučňovací a odsolovací kůrou, týká se to například omáček, kečupů, tortill, žemlí, či mléka na shake a zmrzlinu. Výrazně byl zredukován také obsah alergenů, například vejce a sója byly odstraněny z řady produktů, což se týkalo i kuřecích plátků, nugget, žemlí či sýrů. V  produktech v současné době nenajdete ani žádné glutamáty, řadu barviv či konzervantů. Pokud se používají aromata a barviva, tak výhradně přírodní. Změnou prošly také nugety, které před desítkami let obsahovaly směs prsního a stehenního kuřecího masa s max. 3% příměsí kůže, kdežto dnešní McNuggets jsou pouze ze 100% prsního kuřecího masa obaleného v těstíčku. Hovězí maso bylo napříč historií vždy 100% přední hovězí, ale i zde byl postupem času snížen obsah tuku z dřívějších 24 % na dnešních 20 % zasyrova.

Zajímavost: Přestože by se mohlo zdát, že je hamburger velký dietní prohřešek, není to s ním tak strašné. Klasický hamburger u McDonald´s má 255 kcal, což spálíte asi za 20 minut rychlejší chůze.

Tab. 3.: Agenda investic: výše investic je z velké části ovlivněna výstavbou nových restaurací, které se budují průběžně. (viz tab. 1 – Vývoj počtu restaurací). Např. mezi lety 1994 – 1997 bylo postaveno celkem 28 nových restaurací. Kolem roku 2010 kopírují křivky zejména remodelingy restaurací (zelená barva, kovové prvky). Od roku 2016 se investuje do přestaveb restaurací nových generací se samoobslužnými kiosky.

Tab. 4. Vývoj tržeb

Od produktů zpět k jejich obsahu, komunikace se vrací ke kořenům

McDonald´s byl průkopníkem také na reklamním poli, mnozí si určitě pamatují televizní reklamy, které navozovali rodinnou pohodu v McDonald´s. „Na začátku jsme představovali samotný koncept McDonald´s, tedy místa, kde se všichni cítí dobře. Poté jsme se soustředili na představování produktů a v současné době je pro nás důležitá komunikace kvality našich surovin,“ říká Aleksandra Kovacevic, manažerka marketingového oddělení McDonald´s.

Jednou z nejvýraznějších proměn korporátní image byla v roce 2010 změna barevného provedení z původní červené na zelenou. Společnost McDonald´s tak chtěla více sladit svou vizuální prezentaci se svou environmentální filozofií, na kterou klade dlouhodobě důraz. Ta je totiž pro McDonald´s jedním ze základních pilířů a odvíjí se od výběru dodavatelů surovin, přes samotný provoz až po hospodaření s odpady.

Zajímavost: V McDonald´s třídíme všechny odpady s výjimkou odpadkových košů z parkovišť. I použitý olej z fritéz je možné dále využít, konkrétně na výrobu biopaliv. Všechen organický odpad se zase kompostuje nebo slouží k výrobě bioplynu.

Jak šel čas s McDonald’s v ČR

20. 3. 1992

Otevřena první restaurace v České republice.

V pražské Vodičkově ulici se do fronty na první opravdové burgery postavilo kolem 11 000 zájemců.

1993

Drive Thru

Možnost se občerstvit během dlouhé jízdy, aniž by bylo nutné vystoupit z auta, dostali jako první řidiči na dálnici D1 u Velkého Meziříčí

1995

1. franšízant

Strategie předávání restaurací do rukou místních podnikatelů se v České republice rozběhla poprvé právě v restauraci ve Vodičkově ulici, a to v roce 1995, kde se stal historicky prvním franšízantem u nás Karel Suk.

1995

Vznik Happy Mealu

Hlavní jídlo, nápoj, salátek a hračka. Jídlo, nad kterým děti nereptají, nabízí síť již 22 let.

1997

McDonald’s Cup

Již 20 let podporuje McDonald’s pohyb dětí skrze žákovský fotbalový turnaj pro kluky a holky z prvního stupně základních škol McDonald’s Cup. Své začátky zde prožil například záložník Ajaxu Amsterdam a opora české reprezentace do 21 let Václav Černý. Více na
www.mcdonaldscup.cz

2000

Většina restaurací McDonald’s v ČR je provozována franšízanty

Restaurace sítě McDonald’s se stávají stále častěji rodinným byznysem.

2002

Odhalení pamětní desky Raymonda Alberta Kroce ve Stupně

Jen málokdo ví, že zakladatel společnosti McDonald’s byl synem českého emigranta z Plzeňska. Pamětní desku tak naleznete ve vesnici Stupno, ze které jeho otec pocházel.

2009

První McCafé v České republice

Uspokojit chutě kávových labužníků se společnost rozhodla před osmi lety a otevřela první McCafé u nás v pražských Průhonicích. Dnes je tento koncept součástí 53 restaurací.

2009

Rychlé snídaně

McDonald’s od roku 2007 nabízí nejen burgery, ale také snídaně s čerstvých vajec a to po celé republice, nejvíce si je oblíbila mladší, aktivně žijící generace ve věku 20 – 40 let.

2012

Otevření 75. restaurace

Společnost se stále snaží přizpůsobovat požadavkům zákazníkům a trendům ve stravování. V roce 2014 představila v McCafé první bezlepkový produkt.

2015

Připraveno přímo pro Vás

Na podzim byla otevřena první restaurace nové generace s využitím samoobslužných dotykových kiosků. Navíc v těchto restauracích zahajujeme přípravu produktů až v okamžiku objednání, čímž zaručíme 100% čerstvost. Každý produkt je připravený vždy pro svého zákazníka.

2016

Suroviny od českých dodavatelů

V prémiových burgerech od léta 2016 najdete pouze české hovězí. 100% hovězí z přední čtvrti.